آریا آموزش

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب

هاست وب سایت یا میزبانی وب سایت، فضایی است که فایلهای وب سایت در آن قرار می گیرد. با توجه به محدودیتهای منابع سخت افزاری و نرم افزاری، هاستها دارای خصوصیات مختلفی هستند. در زمان تهیه فضای میزبانی باید به نیازهای یک وب سایت توجه نموده و متناسب با تکنولوژی مورد استفاده، حجم فایلها، سرویسهای وب سایت و ... امکانات هاست را انتخاب نمود. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص انواع هاست و تفاوتهای آنها آمده، که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت 1399/03/26 4890 13




همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب
میزبانی وب سایت؛ فضایی در اینترنت برای قرار گیری فایلهای وب سایت

 

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب:

هاست وب سایت یا میزبانی وب سایت، یک رایانه یا دستگاه است که به یک شبکه کامپیوتری متصل است. یک هاست ممکن است به عنوان سرور، که منابع و برنامه‌های اطلاعاتی را به کاربران یا سایر هاست‌های شبکه رایانه ارائه می‌دهد، کار کند. هاست‌ها حداقل یک آدرس شبکه را به خود اختصاص می‌دهند. برای شرکت‌ها یا افرادی که دارای وب سایت هستند، هاست؛ یک وب سرور است که داده‌ها را برای یک یا چند وب سایت، ذخیره و ارائه می‌دهد. 
به هاست‌های اینترنت، یک یا چند آدرس IP اختصاص داده شده که آدرس ها به صورت دستی توسط مدیر سرور پیکربندی می شوند.

نام هاست:

نام دامنه هاست یک اسم ساده است که IP هاست را به یک نام دامنه از پیش تعریف شده، متصل می‌کند.
در شبکه محلی یا  :LAN
نام دامنه هاست سرور، ممکن است یک نام مستعار مانند MailServer1  باشد.
در اینترنت، نام هاست بخشی از یک آدرس وب را تشکیل می‌دهد.
 نام هاست شامل سه بخش می شود:

برای مثال نام هاست: Gelavizh.AryaVandidad.Com
شامل Gelavizh که زیر دامنه می باشد و AryaVandidad دامنه و Com. حوزه دامنه می باشد.

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب
میزبانی وب سایت، مجموعه ای از سرورها و منابع سخت افزاری و نرم افزاری

 

هاست مجازی:

اصطلاح هاست مجازی دو کاربرد دارد:
 اول به عنوان فن آوری مورد استفاده برای اجرای چندین دامنه یا برنامه در یک سرور فیزیکی واحد کاربرد دارد و دوم مربوط به شرکت‌هایی است که خدمات زیرساخت‌های مجازی را ارائه می دهند.

انواع مختلف هاست عبارت اند از:

1) هاست وب

هاست وب به عنوان یک وب سرور معروف است و داده‌ها را برای یک یا چند وب سایت ذخیره و به کاربران اینترنت ارائه می دهد. این خدمات شامل فضای فایلی، بانک اطلاعاتی و ایمیل است. این نوع هاست امکان نشر وب سایت را به مشتریان در اینترنت می دهد.

2) هاست ابری

این نوع هاست؛ به سرورها اجازه می‌دهد تا به عنوان یك سیستم واحد عمل كنند كه می‌توان از طریق چندین دستگاه، عملکرد و دسترس‌پذیری وب سایت را تضمین نماید. یکی از مزایای استفاده از هاست ابری، استفاده به اندازه مصرف است، یعنی هزینه وب سایت شما به اندازه مصرف فضا و منابع استفاده شده محاسبه می‌شود. یک هاست ابری؛ مقیاس پذیری، دسترس پذیری، قابلیت اطمینان و صرفه جویی در هزینه را به مشتریان ارائه می‌دهد.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

یک تصور غلط این است که سرورها و هاست ها یکسان هستند، اگرچه، هردو در اصل عملکردهای مشابهی را انجام می دهند.
درک تفاوت‌های بین هاست و سرور مهم است. هاست، می‌تواند یک سخت افزار رایانه‌ای باشد یا هر وسیله‌ای که به یک شبکه رایانه‌ای متصل است. از طرف دیگر، سرور می‌تواند سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد که برای سایر دستگاه‌ها یا برنامه‌های رایانه‌ای خدمات ارائه می‌دهد.
یک سرور می‌تواند یک دستگاه سخت‌افزاری باشد که انواع خدمات را به هاست‌های مختلف ارائه می‌نماید. در حالی که یک هاست می‌تواند یک سخت‌افزار ویژه یا یک نرم‌افزار باشد که خدمات لازم به وب سایت‌ها را ارائه می‌نماید. اگر یک سرور فقط برای ارائه خدمات یک هاست استفاده شود، هاست اختصاصی و اگر یک سرور به هاست‌های مختلف خدمات ارائه نماید، هاست اشتراکی نامیده می‌شود. هزینه‌های هاست اختصاصی به مراتب بیش از هاست اشتراکی است، اما دسترسی مدیریت هاست و سرور توسط اجاره کننده به مراتب بیشتر از هاست اشتراکی بیشتر است.

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب
هاست لینوکس و هاست ویندوز

 

هاست لینوکس در مقابل هاست ویندوز

ارائه خدمات هاست وب بر اساس فناوری مورد استفاده به دو نوع است: هاست لینوکس و هاست ویندوز. به طور کلی، هاست لینوکس، محبوب‌ترین سرویس هاست در این حوزه است. در واقع، اکثر وب سایت ها به دلیل قیمت مناسب و انعطاف‌پذیری آن، با استفاده از هاست لینوکس میزبانی شده‌اند. هاست لینوکس با PHP و MySQL سازگار می باشد، که از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند WordPress ، Zen Cart و phpBB پشتیبانی می کند. از طرف دیگر هاست ویندوز از سیستم عامل ویندوز به عنوان سیستم عامل سرورها استفاده می کند و فناوری های مایکروسافت مانند ASP.Net ، Microsoft Access  و Microsoft SQL سرور (MSSQL) را پشتیبانی نموده و خدمات را به وب سایت‌ها برای میزبانی ارائه می‌دهد.

اگر کامپیوتر من ویندوز را اجرا می‌کند، آیا باید از هاست میزبان تحت ویندوز استفاده کنم؟

پاسخ خیر؛ نوع هاستی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، هیچ ارتباطی با سیستم عامل رایانه شخصی شما ندارد. بلکه به فناوری توسعه و تولید وب سایت شما مرتبط است.

به طور کلی، هاست لینوکس بسیار ارزان‌تر از هاست ویندوز است. چرا؟

لینوکس یک سیستم‌عامل منبع باز است. بنابراین، ارائه دهندگان خدمات هاست وب، نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از لینوکس به عنوان سیستم عامل سرورهای هاست خود ندارند. بنابراین، ارائه دهندگان هاست لینوکس قادر به ارائه قیمت های پایین‌تر برای این نوع هاست در وب هستند. این موضوع در خصوص بانک اطلاعاتی و سایر نرم‌افزارهای مورد نیاز سرور هاست نیز صادق است.

کدام سرویس هاست را باید انتخاب کنید؟

این دو نوع هاست سطح کارآیی یکسانی را ارائه می‌دهند. بنابراین نوع خدمات هاستی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی به نوع فناوری توسعه وب سایت شما دارد. به عنوان مثال، اگر مایل هستید وب سایت خود را با وردپرس شروع کنید یا یک انجمن آنلاین را با استفاده از phpBB راه‌اندازی کنید، هاست لینوکس گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود. اما اگر وب سایت شما به فناوری‌های خاص مایکروسافت مانند MSSQL احتیاج دارد، باید از سرویس هاستینگ ویندوز استفاده کنید.

آیا ارائه دهندگان میزبانی وب یا هاست وب باید خدمات پست الکترونیک را رایگان در اختیار کاربران قرار دهند؟

بله، ارائه دهنده هاست وب باید خدمات ایمیل را رایگان در اختیار کاربران قرار دهند - تا بتوانید حساب‌های ایمیل @YourDomain.com خود را تنظیم کنید. علاوه بر رابط ایمیل، سرویس ایمیل باید شامل دسترسی POP3 و SMTP نیز باشد تا بتوانید با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود ایمیل‌های @YourDomain.com خود را تنظیم کرده و به آنها دسترسی پیدا کنید.

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب
هاست، مجموعه ای از سرویسهای سخت افزاری و نرم افزاری

 

هاست اشتراکی یا اختصاصی

تفاوتهای کلیدی بین میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی در چیست؟

اگر مصمم هستید که تا حد امکان کمترین هزینه را انجام دهید - فقط میزبانی اشتراکی را انتخاب کنید و سعی کنید بهترین شرکت ارائه دهنده میزبانی را انتخاب کنید.
اما اگر می خواهید ثبات و امنیت داشته باشید، وقت آن است که نگاهی جدی به سرورهای اختصاصی بیندازید.
بر روی یک سرور اشتراکی، با یک بسته میزبانی اشتراکی، سازمان‌های دیگری نیز وجود دارند که سایت‌های خود را بر روی همان سرور، درست در کنار سازمان شما، میزبانی می‌کنند. یک برنامه میزبانی اختصاصی به این معنی است که سازمان شما تنها کاربر میزبانی شده روی سرور است.

سطح کنترل

میزبانی اشتراکی به معنای کنترل کمتر است. شرکت ارائه کننده میزبان اشتراکی در نهایت کلیدهای پادشاهی را در اختیار دارد و از طرف شما انتخاب می‌کند. در حالی که شرکت‌های میزبان تمام تلاش خود را می‌کنند تا امور به طور روان اجرا شود، بسیاری از سازمان‌ها به کنترل دقیق‌تر نحوه استفاده سرور نیاز دارند. یک سرور اختصاصی تعداد زیادی گزینه و تنظیمات سفارشی را ارائه می‌دهد. سازمان شما کنترل کاملی روی سرور خواهد داشت. برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی خود می‌توانید برنامه‌ها و اسکریپت‌های دلخواه خود را اضافه کنید.

پهنای باند و فضای دیسک

در میزبانی اشتراکی، میزان فضای دیسک و پهنای باند شما محدود است زیرا سرور برای سایر هاست‌ها به اشتراک گذاشته شده است. اگر از مقدار پهنای باند اختصاص داده شده خود فراتر بروید، یا اگر بیش از مقدار فضای دیسک اطلاعات داشته باشید – هاست و وبسایت شما از دسترس خارج می‌شود. با داشتن هاست اختصاصی، پهنای باند و فضای دیسک کاملاً به سازمان شما و سرور آن اختصاص داده شده است. هیچ منابع اشتراکی وجود ندارد، بنابراین محدودیت در میزان فضای دیسک و پهنای باند بستگی به نیاز سازمان شما دارد.

هزینه ها

با میزبانی اشتراکی، منابع سرور بین چندین کاربر تقسیم می‌شود - بنابراین هزینه های عملیاتی در بین کاربران تقسیم می شود و میزبانی اشتراکی نسبت به هاست اختصاصی هزینه کمتری دارد. این امر باعث می‌شود که میزبانی اشتراکی، مقرون به صرفه‌تر و ایده‌آل برای سازمان‌ها یا مشاغل کوچکتر باشد که به تازگی به دنیای وب اضافه شده‌اند. از آنجا که یک سرور اختصاصی فقط به یک کاربر اختصاص داده شده، هزینه بیشتری نیز دارد. با این حال، یک مزیت وجود دارد! انعطاف‌پذیری بالا در ارائه سرویس.

مهارت فنی لازم

با داشتن میزبانی اشتراکی، سازمان شما به کارکنان با مهارتهای فنی، تخصصی احتیاج ندارد. تعمیر و نگهداری، مدیریت و امنیت توسط ارائه دهنده میزبان اشتراکی مدیریت و ارائه می شود. این به طور چشمگیری عملکرد سرور را ساده می‌کند. سازمان شما با سرور اختصاصی خود، باید مهارت‌های فناوری اطلاعات، امنیت، مدیریت وب، تنظیم سرور و مدیریت سلامت کلی سرور را پیش بینی کند. ممکن است این مسئله به دلیل محدودیت زمانی یا هزینه مالی برای سازمان شما بسیار سخت باشد. اما اگر شما همچنان به قدرت و فضای یک سرور اختصاصی احتیاج دارید، در نظر داشته باشید که برنامه های میزبانی اختصاصی کاملاً مدیریت شده با هزینه بالاتر نیز در دسترس هستند.

امنیت

با میزبانی مشترک، شرکت میزبان فایروال‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌های امنیتی سرور را نصب می‌کند. کارشناسان امنیتی وظیفه دارند یک محیط عملیاتی ایمن و پایدار را برای سازمان‌های سرورهای اشتراکی فراهم کنند. توجه داشته باشید که تأمین امنیت سرور اختصاصی وظیفه سازمان شما خواهد بود. پیکربندی نرم‌افزار برای شناسایی و کاهش تهدیدات به بخش IT شما وارد می‌شود، در حالی که شرکت میزبان شما تنها وظیفه حفظ سرور و امنیت فیزیکی سرور شما را به عهده دارد. در یک سرور اختصاصی، تیم IT شما قادر است برنامه‌های امنیتی لازم را برای کنترل سرور نصب نماید. از آنجا که سازمان شما تنها کاربر میزبان اختصاصی شما است، به دلیل ضعف و امنیت غلط هاست‌های همسایه شما در سرور اشتراکی، احتمال ابتلا به ویروس، بدافزار و جاسوسی کمتر وجود دارد. در واقع خطر بالاتری از طریق میزبانی اشتراکی وجود دارد، همانطور که گفته می‌شود: «نرده های خوب باعث همسایگان خوب می‌شوند»، و سرور اختصاصی شما «حصار نهایی» شما می باشد.

همه چیز درباره هاست وب یا میزبانی وب
مرکز داده، مجموعه ای از سرورهای برای ارائه خدمات هاستینگ

 

عملکرد و زمان پاسخگویی سرور

در هاست اشتراکی، انفجارهای غیر منتظره از ترافیک وب می‌توانند منابع و پهنای باند سرور را مصرف کنند. این موضوع باعث می‌شود زمان پاسخگویی و بارگذاری کُند، بدون هیچ گونه تقصیر مستقیم از طرف شما باشد که باعث نا امید کردن مشتریان و کاربران شود. این در حالی است که شما در حال پیدا کردن مشتری های جدید دیگری هستید و اگر از هاست اختصاصی استفاده کنید احتمال وقوع این اتفاق قطعا خیلی کمتر خواهد بود.

برترین مقاله های آموزشی

چقدر باید درباره نام دامنه خود فکر کنید؟، آیا واقعا این موضوع اهمیت بالایی دارد؟ در ادامه 10 روش و نکته برای بررسی و انتخاب نام دامنه وب سایت تشریح شده است که می تواند شما را در انتخاب یک نام دامنه مناسب کمک کند.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت
1399/02/10 8169
با شرایط بوجود آمده و شیوع کرونا شرکت گوگل به موضوع دور کاری توجه ویژه ای دارد. گوگل با بیش از ۵۰۰۰ کارمند خود صحبت کرد تا بتواند بهترین روش های دورکاری را کشف کند. آن ها به ارائه نکاتی در مورد هوش هیجانی می پردازند.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت
1399/05/22 5894
وقتی می خواهید برند خودتان به مردم معرفی کنید یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قدم ها طراحی پورتال جذاب و حرفه ای برای شرکت است.
انواع وب سایت یا پورتال
1399/08/21 5457
4890
هاست وب میزبانی وب هاست لینوکس هاست ویندوز میزبانی اشتراکی میزبانی اختصاصی هاست اشتراکی هاست اختصاصی
ثبت کننده:آریا وندیداد تاریخ ثبت:1399/03/26
ویرایش کننده:نوید اکبری تاریخ ویرایش:1399/04/01
موضوع: مقالات عمومی در خصوص وب سایت
تعداد بازدید:4890


2 دیدگاه

علی مصطفوی 1399/08/10 18:10
بسیار مقاله عالی و پر کاربردی
تشکر از سایت خوبتون

پاسخ به این دیدگاه

نوید اکبری 1399/08/11 08:11

نظر لطف شماست
ممنون

محمد حسین 1399/06/19 16:09
با سلام
لطفا راهنمایی کنید تا به چه صورت فضای هاست مورد نیازم را انتخاب کنم
ممنون

پاسخ به این دیدگاه

نوید اکبری 1399/06/19 16:09

با سلام دوست عزیز

میزان فضایی که برای بارگذاری فایل‌های پورتال خود نیازدارید، در مورد هاست اشتراکی در هاست‌های مختلف متنوع هستند. معمولاً فضای پیشنهادی در پلن‌های مختلف از 100 مگابایت شروع می‌شود و به چند گیگابایت می‌رسد. توجه داشته باشید که معمولاً هزینه دریافت فضای اضافی به مراتب بیشتر است و باید قبل از انتخاب با توجه به نوع وب‌سایت و محتوای خودتان (مانند فیلم‌ها و عکس‌های حجیم، چند رسانه ای یا فقط متن با تعداد کمی عکس کم‌حجم) فضای مورد نیازتان را انتخاب کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که فضای نامحدود در دنیای هاستینگ معمولاً یک شعاف تبلیغاتی است و هدف از این کار جذب مشتری می باشد. شرکت‌های ارائه خدمات هاستینگ پلن های مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهند که با تبصره‌هایی که در قرارداد ارائه می دهند کاربران پر مصرف خودشان را محدود می کنند، بنابراین قبل از استفاده از پلن های به‌ظاهر نامحدود حتماً شرایط و ضوابط استفاده از خدمات‌ مربوط به هاستینگ را مطالعه کنید.

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.