آریا آموزش

10 روش برای انتخاب بهترین نام دامنه

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

چقدر باید درباره نام دامنه خود فکر کنید؟، آیا واقعا این موضوع اهمیت بالایی دارد؟ در ادامه 10 روش و نکته برای بررسی و انتخاب نام دامنه وب سایت تشریح شده است که می تواند شما را در انتخاب یک نام دامنه مناسب کمک کند.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت 1399/02/10 8221 14




10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

چگونه می‌توان یک نام دامنه خوب انتخاب کرد؟

10 روش برای انتخاب بهترین نام دامنه

چقدر باید درباره نام دامنه خود فکر کنید؟
آیا واقعا این موضوع اهمیت بالایی دارد؟
اگر وبسایت و شغلی با کیفیت دارید، کاربران فارغ از اینکه به محل کسب و کار شما مراجعه کنند با استفاده از نام دامنه به وبسایت شما مراجعه می‌کنند.
نام دامنه شما عنصر اصلی وبسایت شماست. این موضوع می‌تواند ساختار کسب و کار شما را بسازد یا تخریب کند، بنابراین انتخاب نام دامنه‌ای که برای تجارت شما کار می‌کند بسیار مهم است.
اما صبر کنید، چرا نام دامنه شما آنقدر مهم است؟
اولین تصور شما از نام دامنه چیست؟
URL شما اولین چیزی است که از آن طریق، بازدیدکنندگان شما را می‌بینند، یک نام دامنه خوب می‌تواند تأثیر مثبت و پایداری ایجاد کند، در حالی که یک نام دامنه بد می‌تواند بازدیدکنندگان را از ادامه فعالیت باز دارد.
نام دامنه تاثیر مستقیم بر سئو دارد، کلمات کلیدی در نام دامنه شما هنوز هم می‌توانند به رتبه بندی سئو شما کمک کنند.

مارکت چگونه شما را تعریف می‌کند؟

نام دامنه یک فرصت عالی برای انتخاب نام تجاری «نام منحصر به فرد برند» شما می‌باشد! نام دامنه مناسب می‌تواند شناخت برند را افزایش دهد و می‌توان گفت این عناصر تنها بخشی از دلایل برای اهمیت انتخاب نام دامنه شما هستند.
چگونه یک نام دامنه مناسب انتخاب کنیم؟
این دقیقاً همان چیزی است که امروز می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم.

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

نام دامنه تاثیر مستقیم بر سئو دارد، کلمات کلیدی در نام دامنه شما هنوز هم می‌توانند به رتبه بندی سئو شما کمک کنند.

 

فاکتورهای مهم انتخاب نام دامنه:

  1. از پسوند سطح بالا مثل com. ، .org ، .co یا net. که جزو محبوب‌ترین‌ها هستند استفاده کنید. همچنین لازم است، پسوند محلی مانند .ir آن نیز برای برند شما مورد استفاده قرار گیرد.
  2. از برند شاخص (برندی که طی سال‌های آینده شناخته می‌شود) استفاده کنید.
  3. بهتر است نام دامنه کوتاه باشد.
  4. تایپ کردن برای کاربر آسان باشد.
  5. باید تلفظ آسان برای کاربر داشته باشد.
  6. از خط‌تیره و اعداد در نام دامنه خودداری کنید.
  7. از کلمات کلیدی در انتخاب نام دامنه استفاده کنید.
  8. بلند مدت فکر کنید، اینطور نباشد که بعد از مدتی بخواهید نام دامنه خود را تعویض کنید.
  9. حتما بررسی کنید که مارک تجاری آن وجود نداشته باشد (منحصر به فرد باشید).
  10.  در صورت عدم موفقیت از وبسایت‌های پیشنهاد‌ دهنده نام دامنه استفاده کنید.

نحوه انتخاب نام دامنه ایده آل

1) برای دامنه از پسوندهای سطح بالا مثل com. ، .org یا net. که جزو محبوب‌ترین‌ها هستند استفاده کنید:

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

نمودار بهترین دامنه های سطح بالا (High Level) بر اساس تعداد دامنه های ثبت شده

در انتخاب نام دامنه مناسب‌ترین پسوند دامنه را انتخاب کنید مانند: «.com» که هنوز هم بهترین است.
طبق تحقیقات 43٪ از کل دامنه‌های جهان دارای دامنه «com.» هستند و علت این موضوع این است که «com.» آشناترین و ساده‌ترین پسوند دامنه جهانی می‌باشد و حتما در نظر داشته باشید که پسوند «ir.» در کنار نام دامنه‌های جهانی آزاد باشد و توسط شما قابل ثبت باشد. البته ناگفته نماند، وبسایت‌های موفقی با پسوند «net.» و «org.» هم وجود دارند، که این موضوع بسته به نوع ساختار و حوزه کاری شما، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است که از پسوندهای  شاخص («com.» ، «net.»، «org.» یا «co.») در کنار پسوند نام دامنه «ir.» استفاده کنید.

2) از برند شاخص (برندی که طی سال‌های آینده شناخته می‌شود) استفاده کنید:

در انتخاب نام دامنه خلاقیت داشته باشید و برندسازی کنید، این موضوع به کسب و کار شما اعتبار می‌دهد و به خاطر داشته باشید که نام دامنه شما باعث افزایش بازدید شما در وب می‌شود.

تفاوت‌های انتخاب نام دامنه تجاری و عمومی:

یک نام دامنه با نام تجاری، منحصر به فرد است و از رقابت متمایز، در حالی که معمولاً یک نام دامنه عمومی پر از کلمات کلیدی و غیر قابل یادگیری است.
وبسایت هایی مانند Digikala.com و Divar.com هر کدام به دنبال چیز خاصی هستند که یکدیگر را از هم متمایز می‌کند. وقتی افراد نام دامنه شما را می‌شنوند، یک برند تجاری و فاکتور اعتماد در آنها بوجود می‌آید.

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

در انتخاب نام دامنه خلاقیت داشته باشید و برندسازی کنید

چگونه نام دامنه تجاری منحصر به فرد ایجاد کنیم:

کلمات جدید ایجاد کنید:

می‌توانید کلمات جذاب و جدید خود را بسازید. یعنی همان کاری که گوگل، بینگ، یاهو و دیگر کمپانی‌ها انجام دادند.

استفاده از کلمات موجود:

 می‌توانید از یک لغتنامه استفاده کنید تا کلمات جالب و متناسب با برند شما پیدا شود.

استفاده از ژنراتورهای نام دامنه:

از تولیدکننده نام دامنه استفاده کنید، این ابزارها می‌توانند به شما در ایجاد نام دامنه منحصربه‌فرد از «کلمات ایده‌های اصلی» و «کلمات کلیدی» کمک کنند.

3) بهتر است نام دامنه کوتاه‌تر انتخاب کنید:

با بررسی نام دامنه ها تصمیم گرفتیم تجزیه و تحلیل بیشتری را روی بانکهای اطلاعاتی com. و net. انجام دهیم

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

نمودار تعداد دامنه ها، بر اساس تعداد کاراکتر طول نام دامنه

به طور کلی، نام دامنه کوتاه بهتر است. براساس تحقیقات انجام شده از وبسایت DataGenetics.com، وبلاگ نیک بری، رایج‌ترین طول نام تقریباً 12 کاراکتر است. (این حالت، به میزان بالا بردن ترافیک وبسایت یا پورتال شما کمک چشمگیری می‌کند). همه این داده‌ها نشان می‌دهد که شما باید نام دامنه خود را مختصر نگه دارید. شما در انتخاب نام دامنه می‌توانید بین 6 تا 14 کاراکتر را در نظر بگیرید و بهترین نام را انتخاب کنید. به احتمال زیاد نام دامنه‌های کوتاه، پیشتر گرفته شده‌اند و به هزاران دلار فروخته می شوند. اما جای نگرانی نیست، اگر نمی‌توانید نام کوتاه پیدا کنید، از نام منحصر به فرد برای تجاری کردن برند خود استفاده کنید.

وبسایت آریا وندیداد AryaVandidad.com دقیقا 12 کاراکتر دارد.

4) باید تایپ کردن برای کاربر آسان باشد:

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

تشریح اجزا تشکیل دهنده آدرس اینترنتی (URL)

به برخی از محبوب‌ترین وبسایت‌های دنیا فکر کنید، چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند؟

Google, Facebook, Twitter, Instagram, Yahoo, CNN, …

نکته مهم مشترک آنها این است که هجی کردن آنها آسان است. بازدیدکنندگان شما نباید مشکلی برای تایپ نام دامنه شما داشته باشند. اگر مجبورید بیش از سه بار هجی را توضیح دهید تا درک شود، یعنی خیلی پیچیده است!

روشی آسان برای آزمایش مناسب بودن نام دامنه:

10 نام دامنه برای خود انتخاب کنید و از چند نفر بخواهید که آن‌ها را هجی کنند. اگر بیش از چند نفر برای هجی هر یک از نام‌ها تلاش کردند، باید آن‌ها را از لیست انتخاب خود حذف کنید. اگر هجی نام دامنه مناسب نباشد و کلمه دیگری را در ذهن مخاطب متصور سازد، می‌تواند مخاطب شما را به یک وب وبسایت دیگر منتقل کند.

5) نام دامنه باید تلفظ آسان برای کاربر داشته باشد:

یادتان باشد به همان میزان که دامنه خود را راحت تایپ می‌کنید همانقدر هم باید در تلفظ آن راحت باشید.
این موضوع باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان شما بتوانند واژگان نام دامنه منحصر به فرد شما را به آسانی به اشتراک بگذارند و به اشتراک گذاشتن وبسایت خود با دوستان و مشتریان بالقوه، به SEO وبسایت و تولید بک لینک کمک می‌کند.

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

به اشتراک گذاری وبسایت با دوستان و مشتریان، به SEO وبسایت و تولید بک لینک کمک می کند

شما می‌توانید این کار را با روش "املایی" امتحان کنید و انجام دهید:
نام دامنه خود را بر روی یک کاغذ بنویسید و از 10 نفر بخواهید که آن را تلفظ کنند. اگر بیش از چند نفر برای تلفظ آن تلاش می‌کنند، باید آن را ساده کنید.
در اینجا باید به خاطر داشته باشید: اگر می‌خواهید نام دامنه شما توسط شما و دیگران به راحتی منتقل شود، تنها 2 راه وجود دارد:

1) هجی کردن آسان و 2) تلفظ آسان.

 

6) از خط‌تیره و اعداد در نام دامنه خودداری کنید:

زمانی که کاربران برای اولین وارد سایت شما می‌شوند باید این انتظار را داشت که بتوانند نام دامنه را به درستی هجی و تلفظ کنند. به یاد داشته باشید که چگونه نام دامنه شما باید به راحتی هجی و تلفظ شود. پیوندها و اعداد این كار را دشوار می‌كنند. برای مثال تصور کنید که وبسایت FaceBook از نماد استفاده می‌کرد و آن را Face-Book می‌نوشتند. اگر اینگونه بود شاید هیچوقت سایت فیس‌بوک به این سرعت رشد نمی‌کرد.

از چه کاراکتری می‌توان در نام دامنه استفاده نمود:حروف a تا z ، اعداد ۰ تا ۹ و خط تیره ( - ) ، در نظر داشته باشید حروف کوچک و بزرگ تفاوتی در انتخاب نام دامنه تفاوتی نمی‌کند.

7) از کلمات کلیدی در انتخاب نام دامنه استفاده کنید:

کلمات کلیدی می‌توانند به بهبود سئوی وبسایت شما کمک کنند! سعی کنید کلمات کلیدی را به طرز خوشایندی وارد دامنه خود کنید، اگر تصمیم به استفاده از کلمات کلیدی دارید، کلمات کلیدی را در ابتدای دامنه خود قرار دهید. می‌توان گفت که انتخاب نام دامنه براساس کلمات کلیدی مناسب تاثیر بسزایی برای به خاطر ماندن در ذهن مخاطب را دارد. همچنین می‌توانید با ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و KeywordTool.io کلمات کلیدی را پیدا کنید.

8) بلند مدت فکر کنید، اینطور نباشد که بعد از مدتی بخواهید نام دامنه خود را تعویض کنید.

آیا شما آماده ازدواج با نام دامنه خود هستید؟ شما باید آماده باشید زیرا این یکی از بزرگترین عناصری خواهد بود که سال‌ها تجارت شما را تعریف می‌کند. اگر دوباره  تصمیم به تغییر دامنه در آینده بگیرید، هزینه‌های تجاری، برندسازی و رتبه بندی SEO را برای شما به همراه خواهد داشت. تیم توسعه و فن‌آوری آریا وندیداد پیشنهاد می‌کند برای انتخاب نام دامنه و برندسازی، بلند مدت فکر کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما به کسب و کارها کمک می‌کند تا وبسایت‌های خود را برای SEO بهینه کنند، می‌توانید نام دامنه خود را بر اساس کلمات کلیدی SEO و Tools انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید فرصتی وجود دارد که ممکن است در آینده به خدمات عمومی بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، پرداخت کلیکی و... گسترش دهید، (و نمی‌خواهید خودتان را محدود به جایگاه خاصی کنید) بهتر است در انتخاب نام دامنه خود تجدیدنظر کنید. بنابراین، هنگام انتخاب نام دامنه خود دید طولانی مدت در خاطر داشته باشید.

10 نکته کلیدی برای انتخاب نام دامنه مناسب

شما نمی توانید آینده بلند مدت را در تفکر کوتاه مدت بسازید (بیلی کاکس)

 

9) حتما بررسی کنید که مارک تجاری معادل آن وجود نداشته باشد (منحصر به فرد باشید)

قبل از اینکه با یک نام دامنه خاص پیش بروید، بررسی کنید که آیا این نام در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ و همچنین آیا علامت تجاری قبلاً با آن نام، ثبت شده یا خیر. می‌توانید علائم تجاری فعلی را از وبسایت زیر بررسی کنید:

https://trademarks.justia.com

برای ساخت نام تجاری ایده‌آل خود، باید بتوانید نام مشابهی در دامنه وبوبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید. این باعث ایجاد آشنایی بیشتر ‌شده و بازدیدکنندگان، طرفداران و مشتریان، می‌توانند شما را در وب آسان پیدا کنند.

اجتناب از مسائل حقوقی؛

شما باید از نام‌هایی که دارای علائم تجاری هستند دوری کنید.
چگونه می‌توانید به سرعت شبکه‌های اجتماعی و علامت تجاری را برای نام دامنه موردنظر خود بررسی کنید؟
با ابزاری مانند Knowem این امر امکانپذیر است. این ابزار دو عمل مهم انجام می‌دهد:
1- نام مورد نظر شما را در بیش از 25 شبکه اجتماعی جستجو می‌کند.
2- علامت تجاری را بررسی نموده تا مشابه آن قبلا ثبت نشده باشد.

10) در صورت عدم موفقیت از وبسایت‌های پیشنهاددهنده نام دامنه استفاده کنید.

در این مرحله، شما باید حداقل یک ایده کلی درباره برخی از کلمات ممکن برای قرار دادن در دامنه خود داشته باشید. برخی از این کلمات ممکن است قبلاً ثبت شده باشند،  یا علامت تجاری داشته باشند، یا «آوای» مورد نظر را نداشته باشند.

برخی از وبسایت‌های تولیدکننده پیشنهادی نام دامنه در زیر معرفی می‌شود:

http://www.bustaname.com
https://www.namemesh.com
https://domainhole.com
https://www.godaddy.com/
https://www.shopify.com/

 

با استفاده از این 5 پیشنهاد دهنده نام دامنه، شما نباید مشکلی در رابطه با انتخاب نام دامنه داشته باشید،
خواهشمند است، هر موضوعی که ما آن را از دست داده ایم زیر این پست به اشتراک بگذارید.

برترین مقاله های آموزشی

چقدر باید درباره نام دامنه خود فکر کنید؟، آیا واقعا این موضوع اهمیت بالایی دارد؟ در ادامه 10 روش و نکته برای بررسی و انتخاب نام دامنه وب سایت تشریح شده است که می تواند شما را در انتخاب یک نام دامنه مناسب کمک کند.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت
1399/02/10 8221
با شرایط بوجود آمده و شیوع کرونا شرکت گوگل به موضوع دور کاری توجه ویژه ای دارد. گوگل با بیش از ۵۰۰۰ کارمند خود صحبت کرد تا بتواند بهترین روش های دورکاری را کشف کند. آن ها به ارائه نکاتی در مورد هوش هیجانی می پردازند.
مقالات عمومی در خصوص وب سایت
1399/05/22 5945
وقتی می خواهید برند خودتان به مردم معرفی کنید یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قدم ها طراحی پورتال جذاب و حرفه ای برای شرکت است.
انواع وب سایت یا پورتال
1399/08/21 5514
8221
دامنه وب سایت وبسایت نام دامنه انتخاب نام دامنه نام دامنه مناسب نکات کلیدی آموزش اینترنت
ثبت کننده:آریا وندیداد تاریخ ثبت:1399/02/10
ویرایش کننده:نوید اکبری تاریخ ویرایش:1399/05/12
موضوع: مقالات عمومی در خصوص وب سایت
تعداد بازدید:8221


2 دیدگاه

سعید معتمدی 1401/04/14 12:07
بسیار عالی و کاربردی

پاسخ به این دیدگاه

نوید اکبری 1401/04/21 14:07

تشکر از نگاه خوب و مثبت شما

حمید شفاعی 1399/03/07 11:05
سلام
به چه صورت میشود بررسی کرد که نام دامنه از قبل ثبت شده است؟
به چه صورت میشود نام دامنه از قبل ثبت شده را خریداری کرد؟

پاسخ به این دیدگاه

آریا وندیداد 1399/03/11 16:05

سلام جناب شفاعی عزیز برای بررسی وضعیت یک دامنه می توان از سایتهای مختلفی مانند لیست زیر استفاده کرد:
http://who.is
http://whois.net

و برای سایتهای ایرانی ir بهتر است از سایت زیر استفاده شود:
http://nic.ir

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.